محمدحسن حسن زاده نیری؛ علی اصغر حمیدفر
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 155-176
چکیده
سخن سعدی از هر منظر که نگریسته شود، تازگی دارد؛ امّا نکتۀ متناقضنمایی که دیده میشود، آن است که مهمّترین عاملِ سبکساز که بهدرستی، تحوّلات سبکی را به تحوّلات آن وابسته دانسته و آن را نمودِ جهانبینیِ ...
بیشتر
سخن سعدی از هر منظر که نگریسته شود، تازگی دارد؛ امّا نکتۀ متناقضنمایی که دیده میشود، آن است که مهمّترین عاملِ سبکساز که بهدرستی، تحوّلات سبکی را به تحوّلات آن وابسته دانسته و آن را نمودِ جهانبینیِ شاعر توصیف کردهاند، یعنی وجه شبه، در سخن سعدی تازگیِ چندانی ندارد؛ بااینحال، کسی هم نمیتواند ویژهبودنِ شیوۀ او و صاحبِ سبکبودن او را انکار کند. نکته اینجاست که آنچه باعث تشخّصِ طرزِ او شده است، وجه شبه نیست، بلکه مشبّهٌبههایی است که بهکارمیگیرد؛ یعنی همان وجه شبههای معهود و شناختهشدۀ سنن ادبی را به مدد مشبّهٌبههایی غریب و دور از انتظار عرضه میکند که همین غریببودن و دور از انتظاربودن، عامل بسیار مهمّی در پدیدآمدنِ سبکِ شخصی سعدی است و حلاوت بیمانندی به سخن او بخشیده است؛ البتّه این ویژگیِ غافلگیری، در آثار سعدی به حوزۀ تشبیه محدود نمیشود و تقریباً در تمام سطوح و لایههای سخن وی دیده میشود. در این مقاله، ضمن بررسیِ برخی ویژگیهای عمدۀ آثار سعدی، با محوریّت تشبیه، بهطور ویژه به عنصر خارج از انتظاربودن توجّه شده است.